« Zpět na hlavní stránku
Provozní řád pro pacienty ambulance Sanamentia s.r.o.

Provozní řád ambulance Sanamentia s.r.o.

Vážené pacientky, vážení pacienti, vážení zákonní zástupci,

tento Provozní řád (dále jen „Řád“) stanovuje práva, povinnosti a pravidla pro všechny osoby vstupující do prostor zdravotnického zařízení Sanamentia s.r.o. (dále jen „Ambulance“). Cílem je zajistit bezpečné, efektivní a vzájemně respektující prostředí pro poskytování kvalitní zdravotní péče.

Poskytováním péče v naší Ambulanci a vstupem do našich prostor vyjadřujete svůj plný a bezvýhradný souhlas s tímto Řádem a zavazujete se jej dodržovat.

Článek I. Základní informace a kontakt

Článek II. Ordinační hodiny

Ordinační hodiny jsou určeny výhradně pro předem objednané pacienty.

Pozn.: V době mezi 12:00 a 13:00 (v pracovní dny s odpolední ordinací) je zpravidla přestávka na oběd a administrativní činnost. Případné změny v ordinačních hodinách budou s dostatečným předstihem oznámeny na webových stránkách Ambulance a v online objednávkovém systému.

Článek III. Pravidla objednávání a plánování péče

  1. Způsob objednání: Objednání k vyšetření je možné výhradně prostřednictvím online objednávkového systému (Medevio), na který naleznete odkaz na webových stránkách Ambulance (my.medevio.cz/sanamentia). Telefonické, e-mailové či jiné formy objednání nejsou z kapacitních, organizačních a bezpečnostních důvodů (ochrana osobních údajů) akceptovány.
  2. Plánování kontrolních vyšetření: Frekvenci a termíny kontrolních vyšetření určuje ošetřující lékař na základě aktuálního zdravotního stavu pacienta, stanoveného léčebného plánu a provozních možností Ambulance. Sjednané termíny jsou pro obě strany závazné. Opakované požadavky na změnu termínu ze strany pacienta/zákonného zástupce nejsou nárokové a mohou vést k prodloužení čekací doby na další volný termín.
  3. Změna termínu ze strany Ambulance: Poskytovatel si vyhrazuje právo z naléhavých a nepředvídatelných provozních důvodů (např. nemoc lékaře, technická havárie, neodkladná událost) sjednaný termín zrušit nebo přesunout. V takovém případě bude pacient (zákonný zástupce) bez zbytečného odkladu informován dostupnými komunikačními prostředky a bude mu co nejdříve nabídnut nejbližší možný náhradní termín.
  4. Povinnost včasné omluvy ze strany pacienta: Pokud se pacient (nebo jeho zákonný zástupce) nemůže na sjednaný termín vyšetření dostavit, je jeho povinností tento termín zrušit (omluvit se) nejpozději 48 hodin předem. Omluva se provádí prostřednictvím online objednávkového systému.
    • Příklad: Termín sjednaný na pondělí v 9:00 musí být omluven nejpozději předchozí čtvrtek v 9:00. (Do lhůty 48 hodin se pro tyto účely nezapočítávají víkendy a státem uznané svátky).
  5. Sankční poplatek za neomluvenou absenci: Nedostavení se na sjednaný termín bez včasné omluvy dle bodu 4 tohoto článku je považováno za hrubé porušení tohoto Řádu a narušení plánu péče. Na základě individuálního zvážení lékařem může být v takovém případě pacientovi (resp. zákonnému zástupci) vystavena a elektronicky zaslána faktura (výzva k úhradě) na poplatek za neuskutečněné vyšetření (blokaci termínu) dle aktuálně platného ceníku služeb nehrazených z veřejného zdravotního pojištění, který je k dispozici v Ambulanci a na webových stránkách. Poskytnutí dalšího termínu vyšetření je podmíněno úhradou tohoto poplatku.

Článek IV. Průběh návštěvy a pravidla chování v prostorách Ambulance

  1. Včasný příchod: Dostavte se na sjednaný termín včas, ideálně 5-10 minut předem, aby bylo možné vyřídit případnou administrativu. Pořadí pacientů určuje výhradně lékař s ohledem na typ objednaného výkonu, čas objednání a aktuální zdravotní stav.
  2. Pozdní příchod: Pozdní příchod na sjednaný termín o více než 10 minut může být po zhodnocení lékařem považován za neomluvenou absenci s důsledky dle Článku III, bodu 5 tohoto Řádu. Důvodem je časová náročnost jednotlivých vyšetření, kterou nelze ve zkráceném čase zaručit v souladu se standardy lege artis a bez omezení práv dalších řádně objednaných pacientů.
  3. Doprovod nezletilých pacientů: U všech pacientů mladších 18 let je povinná přítomnost alespoň jednoho zákonného zástupce po celou dobu návštěvy Ambulance. Je-li z terapeutických důvodů nutné vést část konzultace s rodičem (zákonným zástupcem) o samotě, je povinností doprovázející osoby zajistit u dětí, které nemohou být o samotě v čekárně odpovídající dohled druhou dospělou osobou. Lékař si vyhrazuje právo omezit počet a přítomnost dalších doprovázejících osob přímo v ordinaci, pokud by jejich přítomnost narušovala klidný a nerušený průběh vyšetření či konzultace.
  4. Agresivita a rušivé chování: Jakékoli projevy verbální či fyzické agresivity, vulgární vyjadřování, nerespektování pokynů lékaře, nebo jiné hrubé rušení pořádku v prostorách Ambulance ze strany pacienta nebo jeho doprovodu nebudou tolerovány. Takové jednání je důvodem k okamžitému ukončení konzultace/vyšetření, vykázání z prostor Ambulance (v případě nutnosti i za asistence Policie ČR) a je považováno za závažné porušení tohoto Řádu, které může vést k jednostrannému ukončení poskytování zdravotních služeb ze strany Poskytovatele.
  5. Intoxikace: Pokud se pacient nebo jeho doprovod dostaví na vyšetření pod zjevným vlivem alkoholu, omamných či psychotropních látek, vyšetření nebude provedeno. Tato situace bude klasifikována jako neomluvená absence se všemi důsledky a je důvodem k okamžitému ukončení poskytování zdravotních služeb.
  6. Zákazy v prostorách Ambulance: V celém prostoru Ambulance (včetně čekárny a přilehlých prostor Domu zdraví) platí přísný zákaz kouření (včetně elektronických cigaret a jiných alternativních forem), konzumace alkoholu a aplikace či držení omamných a psychotropních látek. Dále je zakázáno vnášet do prostor Ambulance zbraně, nebezpečné předměty, zvířata (s výjimkou řádně označených a vycvičených asistenčních psů) a objemná zavazadla.
  7. Komunikační jazyk a tlumočení:
    1. Oficiálním komunikačním jazykem v Ambulanci je český jazyk. Veškerá zdravotnická dokumentace je vedena v českém jazyce v souladu s platnou legislativou.
    2. Pacient (nebo jeho zákonný zástupce), který neovládá český jazyk v míře dostatečné k porozumění informacím o svém zdravotním stavu, navrhovaných zdravotních službách a léčebných postupech, je povinen zajistit si na vlastní náklady přítomnost kvalifikovaného tlumočníka pro komunikaci v českém jazyce.
    3. Nelze-li zajistit efektivní a srozumitelnou komunikaci mezi lékařem a pacientem (zákonným zástupcem) z důvodu jazykové bariéry a nepřítomnosti tlumočníka, je pacient považován za řádně nevyšetřitelného. Poskytovatel si v takovém případě vyhrazuje právo odmítnout poskytnutí plánované zdravotní služby z důvodu nemožnosti splnit zákonnou informační povinnost a získat platný a svobodný informovaný souhlas s poskytnutím zdravotní služby. Toto ustanovení se nevztahuje na případy poskytování neodkladné péče.

Článek V. Práva a povinnosti pacienta a zákonného zástupce

  1. Práva pacienta (zákonného zástupce): Pacient (a jeho zákonný zástupce) má veškerá práva zaručená zákonem č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, v platném znění. Mezi tato práva patří zejména:
    • právo na důstojné zacházení, ohleduplnou a odbornou péči prováděnou s porozuměním,
    • právo na srozumitelné informace o svém zdravotním stavu, o navrhovaných zdravotních službách, léčebných postupech, jejich rizicích a alternativách,
    • právo klást doplňující otázky týkající se zdravotního stavu a navrhované léčby,
    • právo na přítomnost osoby blízké nebo osoby určené pacientem (v souladu s provozními možnostmi a pokud to nenarušuje poskytování péče),
    • právo nahlížet do své zdravotnické dokumentace, pořizovat si její výpisy nebo kopie v souladu se zákonem.
  2. Povinnosti pacienta a zákonného zástupce: Pacient a jeho zákonný zástupce jsou dle § 41 odst. 1 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, povinni:
    1. Dodržovat navržený individuální léčebný postup, pokud s poskytnutím zdravotních služeb vyslovili informovaný souhlas. Tato povinnost se vztahuje i na zákonného zástupce, který je odpovědný za dodržování léčebného režimu u nezletilého pacienta.
    2. Řídit se tímto Provozním řádem Ambulance a pokyny zdravotnických pracovníků.
    3. Pravdivě a úplně informovat ošetřujícího lékaře o dosavadním vývoji zdravotního stavu pacienta, včetně informací o infekčních nemocech, alergiích, užívaných lécích (včetně volně prodejných a doplňků stravy), užívání návykových látek a dalších skutečnostech podstatných pro poskytování zdravotních služeb.
    4. Poskytovat nezbytnou součinnost při poskytování zdravotních služeb a kontrole jejich úspěšnosti.
    5. Uhradit cenu poskytnutých zdravotních služeb nehrazených nebo jen částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění, jejichž poskytnutí si vyžádal nebo s nimiž vyslovil souhlas, a to dle platného ceníku Ambulance.
    6. Neprodleně informovat ošetřujícího lékaře o jakékoli změně kontaktních údajů (zejména telefonní číslo, e-mailová adresa), změně zdravotní pojišťovny nebo změně registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost.

Článek VI. Ukončení péče ze strany poskytovatele

Poskytovatel může ukončit péči o pacienta v souladu s § 48 odst. 2 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, v platném znění. Důvodem k ukončení péče je zejména situace, kdy pacient nebo jeho zákonný zástupce:

  1. Závažným způsobem omezuje práva ostatních pacientů, úmyslně a soustavně nedodržuje navržený individuální léčebný postup (pokud s jeho poskytováním vyslovil souhlas), nebo se neřídí tímto Provozním řádem, zejména pravidly chování uvedenými v Článku IV.
  2. Přestal poskytovat součinnost nezbytnou pro další poskytování zdravotních služeb. Za takové jednání se považuje zejména opakované (minimálně 2x) bezdůvodné nedostavení se na sjednané termíny vyšetření bez včasné omluvy, nebo pokud pacient či zákonný zástupce vědomě zatajuje podstatné informace o zdravotním stavu pacienta, pokud takové jednání není přímým důsledkem zdravotního stavu pacienta.
  3. Svým chováním naruší vztah důvěry mezi lékařem a pacientem/zákonným zástupcem do té míry, že další poskytování péče není možné v souladu s Etickým kodexem České lékařské komory a obecně uznávanými etickými principy.

Ukončení péče nesmí nastat v případě, že by tím došlo k bezprostřednímu ohrožení života nebo vážnému poškození zdraví pacienta. O záměru ukončit péči a o jeho důvodech bude pacient (zákonný zástupce) písemně informován s dostatečným předstihem, aby si mohl zajistit péči u jiného poskytovatele.

Článek VII. Ceník a platby

  1. Služby hrazené pacientem: Seznam výkonů a služeb nehrazených nebo jen částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění (např. vystavení lékařských zpráv pro komerční účely, administrativní úkony na žádost pacienta nad rámec běžné péče, konzultace neindikované lékařem, poplatky za neomluvenou absenci apod.) je k dispozici v čekárně Ambulance a na vyžádání.
  2. Způsob platby: Veškeré platby za služby uvedené v bodě 1 tohoto článku, včetně případných sankčních poplatků, probíhají výhradně bezhotovostním bankovním převodem na účet společnosti. Platby v hotovosti ani platební kartou nejsou v Ambulanci z provozních důvodů přijímány.
  3. Platba předem: Poskytnutí plánované služby hrazené pacientem (např. vystavení specifické zprávy na žádost) je podmíněno připsáním příslušné částky na účet společnosti předem, na základě vystavené výzvy k úhradě či faktury s platebními údaji (číslo účtu, variabilní symbol) poskytnutými ze strany Ambulance.
  4. Storno poplatky: V případě vzniku nároku na storno poplatek (poplatek za neomluvenou absenci) dle Článku III, bodu 5 tohoto Řádu, bude pacientovi (zákonnému zástupci) zaslána faktura (výzva k úhradě) s údaji pro platbu a stanovenou splatností.

Článek VIII. Závěrečná ustanovení

  1. Tento Provozní řád je závazný pro všechny pacienty Ambulance a jejich zákonné zástupce či jiný doprovod. Jeho porušení může vést k sankcím dle tohoto Řádu, včetně možnosti ukončení poskytování zdravotních služeb.
  2. Platná a účinná verze tohoto Provozního řádu je vždy vyvěšena v prostorách čekárny Ambulance a je k dispozici na webových stránkách společnosti. Pacienti (zákonní zástupci) jsou povinni seznámit se s aktuálně platným zněním Řádu před zahájením čerpání zdravotních služeb.
  3. Poskytovatel si vyhrazuje právo tento Provozní řád jednostranně měnit a doplňovat, zejména v reakci na změny v platné legislativě, provozních podmínkách Ambulance nebo za účelem zlepšení kvality a bezpečnosti poskytované péče. Veškeré změny nabývají účinnosti dnem jejich zveřejnění na webových stránkách a vyvěšením v čekárně, pokud není stanoveno jinak.
  4. Tento Provozní řád nabývá platnosti a účinnosti dnem jeho schválení a podpisu jednatelem společnosti Sanamentia s.r.o.

V Brně, dne 25. června 2025

MUDr. Jan Bortel
Jednatel společnosti Sanamentia s.r.o.